Monday, December 26, 2011

                                                       3
          Tiba-tiba pintu bilik itu terbuka walaupun belum sempat disentuh tombolnya.Muncul seorang gadis awal 20an tersenyum mesra.
“Assalamualaikum..”Zalika memulakan bicara.
“Waalaikummussalam.Ermm..biar Balkis teka,ni mesti kak Zalika Sumayyah dan ni pula kawan akak..betul tak? And yang ni mungkin adik ataupun saudara terdekat..”
sambil menunjukkan ibu jarinya ke arah Zalika,Murni dan Amin. Zalika hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum.”Bijak-bijak..yang ni Kak Murni sahabat baik akak..dan yang ni Amin satu-satunya adik akak.”Dia memperkenalkan Murni dan Amin pada Balkis.
Matanya melilau mencari kelibat Faizul.Pandangannya agak terbatas kerana pintu tersebut dibuka sempit sekali. Balkis kemudian menghulurkan tangan bersalam dengan Zalika dan Murni. Dia kemudiannya menjemput mereka bertiga masuk ke bilik itu. Di atas katil itu terbaring sekujur tubuh yang amat dikenalinya. Wajahnya tenang seperti orang yang sedang tidur tanpa memikirkan apa-apa masalah tetapi kaki,tangan dan kepalanya berbalut dengan kesan ubat. Ya Allah..aku tak sanggup melihat kesakitannya..Ya Allah..sembuhkanlah sakitnya..doanya di dalam hati.Tanpa disedari terasa kehangatan di pipinya.Air mata ini  jatuh lagi kerana seorang lelaki.Dia tidak sanggup melihat keadaan Faizul yang tidak sedarkan diri.Balkis yang sebentar tadi melihat reaksinya itu merapati Zalika dan memeluknya.
“Akak…sama-sama kita doa pada Allah minta kesembuhan abang Balkis.”Sebak suara Balkis kedengaran.Kesedihannya bertambah apabila melihat Zalika mula menitiskan mutiara jernih.Murni yang melihat situasi itu memegang bahu kedua-dua mereka agar bersabar.


******************************************************************************
“Akak..tadi Balkis call Umi bagitau umi yang akak bertiga datang dari jauh untuk ziarah abang.Umi dengan abah ajak akak datang rumah makan dan bermalam sebab umi tak sedap hati nak biarkan akak sewa hotel sebab akak kenalan abang.”
Sambil tersenyum Balkis memberitahu hal itu. Hatinya berharap agar ada sesuatu hubungan yang istimewa antara Zalika dengan abangnya itu, dia cukup berkenan dengan Zalika sejak pertama kali melihat wanita itu mengalirkan air mata kerana abangnya.Harapannya adalah supaya Zalika menjadi kakak iparnya. Walaupun dia tahu bahawa abangnya sudah mempunyai calon tersendiri.Namun dia tidak berkenan dengan sikap Sofea yang kurang mesra dan dianggapnya pemalas kerana semasa abangnya membawa Sofea balik ke rumahnya 2 bulan yang lalu, Sofea sedikitpun tidak membantu dia dan uminya di dapur yang sedang menyediakan makan tengahari. Abangnya pula seperti menyedari bahawa keluarganya tidak menyukai Sofea dan semenjak hari itu abangnya seperti sudah tawar hati untuk mencari calon isteri.
“Ye ke ni Balkis?Kak Ika segan sebenarnya nak jumpa abah ngan umi Balkis ,menyusahkan plak kami ni kan.huhu..”
“Eh eh..boleh je Kak Ika,Amin ngan Kak Murni tak segan pon..hehe.Lagipun bila lagi akak nak kenal rumah ehem..ehemm..”Sampuk Amin nakal disokong oleh Murni yang tersengih mengangguk tanda setuju.
“Ala Ika..jomlah,lagipun aku tak suka tidur kat hotel,tidur kat rumah Balkis lagi selesa..”Tambah Murni yang sengaja merancang supaya mereka singgah di rumah Faizul sambil memegang tangan Zalika.
Murni amat berharap agar kedua orang tua Faizul akan berkenan dengan sahabatnya itu.Walaupun Zalika mungkin hanya bertepuk sebelah tangan,tapi seorang lelaki yang soleh dan baik seperti Faizul akan akur dengan pilihan orang tuanya kerana  redha Allah itu terletak pada Redha ibu bapa.
“Yelah..jom,Balkis jadi penunjuk arah ek..”katanya sambil tersenyum,dalam hati hanya Allah saja yang tahu kebimbangannya untuk bersua muka dengan orang tua Faizul. Murni,Amin dan Balkis tersenyum girang dengan persetujuan Zalika.
Sepanjang perjalanan mereka hanya riuh dengan suara juruhebah IKIM fm.Masing-masing menerawang melayan perasaan, sesekali Amin melawak sehingga membuatkan Murni dan Balkis ketawa geli hati.
“Belok kanan pas tu pegi straight ye kak” kata Balkis.Zalika membelok ke kanan seperti yang diarahkan Balkis. Beberapa minit kemudian sampai sudah mereka ke tempat destinasi.Kelihatan dua orang kelibat sedang berdiri di anjung rumah Balkis sambil tersenyum dari kejauhan.
“Kak Ika,Kak Murni, Amin..ni umi dengan abah Balkis.”Balkis memperkenalkan mereka pada umi dan abahnya.  “Apa khabar mak cik,pak cik?” Zalika menyapa mesra..serentak tangan dihulurkan kepada Umi Faizul dan diciumnya tanda menghormati insan yang bergelar ibu.
“Alhamdulillah mak cik dan pak cik sihat.”Jawab mereka serentak.
“Jemputlah masuk jangan segan-segan umi dengan abah suka dengan kehadiran tetamu di rumah kami.” Tersentak Zalika dan Murni mendengarkan Umi Faizul membahasakan dirinya Umi.Terasa seperti berada dekat dengan ibu kandung mereka.
“Maklumlah anak-anak semua dah besar panjang..balik pun jarang-jarang kat rumah ni.”Sambung abah Faizul.Kegembiraan tergambar di wajah mereka dengan kehadiran tetamu.Tambahan pula tetamu yang datang dari jauh semata-mata ingin menziarahi anak mereka.
“Amin,mari abah tunjukkan bilik kamu..dah,jangan duk asyik ikut kakak kamu aje..hehe”katanya sambil bergurau mesra.
“Zalika,Murni..mari ikut umi.Ni bilik kamu berdua”katanya sambil memulas tombol pintu bilik itu. Mandi dulu,lepas mandi kita makan malam sama-sama ye nak..”lembut suara umi Faizul sehinggakan perasaan cuak Zalika seketika tadi sudah tiada.
“emm..baiklah Ummi..”balasnya gagap,agak janggal membahasakan panggilan umi pada ibu kandung orang lain.
“Umi masak apa untuk kami?maaflah kami susahkan umi dengan abah aje,susah-susah masak untuk kami”Sampuk Murni yang tidak mahu ketinggalan beramah mesra dengan Umi Faizul.
“alahaii..Murni,mana ada susah nye..lagipun memang Umi dengan abah dah lama tak terima tetamu dari jauh.Kami gembira dengan kedatangan kamu semua,Umi ke dapur dulu ye..nak bancuh air teh kejap. Tuala ada dalam almari tu,buat macam bilik sendiri ok.”
“Baik umi”Zalika dan  Murni menjawab serentak sambil tersengih.
“Ika,bertuah la kau.”
“Maksud kau?”
“Tu..bakal mertua kau baik sangat tau heehee”
“Dah..jangan nak mengusik aku,aku nak mandi dulu..”Dia cuba menahan gelora perasaannya sebentar tadi.Dia sendiri pun keliru kenapa tiap kali diungkitkan sesuatu yang berkaitan Faizul dia jadi resah,tak keruan..Astaghfirullahalazim,ampuni aku Ya Allah bicara hatinya.
“Kak Murni,umi dengan abah panggil akak dengan Kak Ika makan.Jomlah akak”ajak Balkis lembut.
“Ok..kejap lagi akak ke dapur,akak tunggu Kak Ika tu tengah mandi”
“Okla,Balkis ke dapur dapur dulu ye kak”
“Baiklah..jap lagi akak bawak Kak Ika turun makan.”Tidak lama kemudian Zalika keluar dari bilik air lengkap berpakaian muslimah tinggal tudung sahaja dipakai di bilik tidur.Dia tersengih melihat gelagat sahabatnya yang termenung di birai katil.
“Kau ni kenapa ah..macam janda kematian suami je aku tengok”sambil tergelak kecil.
“E’elehh..buat-buat tak tau pulak kau ye Ika..geramnya aku,kau tu la mandi lama sangat.Perut aku ni dah 2 kali nyanyi lagu Hindustan kau tau tak,aku tunggu nak ajak kau turun makan.Jomla,hehe..nasib baik kau dah keluar bilik air tadi,kalau tak..nampaknya pengsan terus aku kat katil ni.”
“hehe..sori la Murni,orang kata kalau marah cepat tua,nanti aku belanja makan kek nak tak?Aku kalau mandi camnilah.ekekkee..”


“Assalamualaikum umi,abah,Balkis dan Amin.”
“Waalaikummussalam w.b.t,mai makan.Abah dengan Amin dah dua kali tambah nasi.”Ajak abah Faizul yang mesra.
“Ika..tambah nasi tu,jangan malu-malu.”Pelawa umi Faizul yang melihat Zalika seperti tiada selera hendak menelan makanan.Hatinya bimbang memikirkan keadaan Faizul di hospital tadi.
“Ika dah kenyang umi..”Katanya sambil tersenyum.

Ketika diri mencari sinar..secebis cahaya menerangi laluan adakalanya langkahku tersasar..
Balkis menuju ke ruang tamu menuju ke arah telefonnya.
“Betul ke ni nurse??Alhamdulillah.Terima kasih nurse,pagi esok InsyaAllah saya ke hospital”Balkis bergegas ke dapur.”Abah,umi..abang Faizul dah sedarkan diri,tadi nurse call Balkis”Ceria wajah Umi dan abah mereka mendengar berita gembira itu.
“Alhamdulillah..”kedua-duanya memanjatkan rasa syukur pada Allah yang menyembuhkan sakit anak mereka.
Zalika,Murni dan amin turut merasa gembira dengan berita tersebut.
“Esok bolehla kita pergi hospital sama-sama dengan umi,abah sekali ye Ika”cadang Murni.
Zalika yang sedang mengelamun tersentak mendengar namanya disebut.
“aahh..ye,ye boleh”sambil tersengih.Murni boleh membaca fikiran sahabatnya itu,kelihatan takut untuk bersua dengan Faizul.Ye tak ye jugak sebab mereka berdua memang jarang berjumpa pun sebelum ini..getus hatinya.

(nantikan sambungannya)


                                    












               

3 comments:

  1. assalam...nak tanya sebelum ni Balqis xkanl Zalika lagi eh? tapi nape awl2 citer Balqis call Zalika?..or mungkin ore silap..hehe
    cik penulis bleh terangkan?

    ReplyDelete
  2. Wsalam,tq sbb prihatin sahabat..mmg balkis xknl pon,nk taw cmne die leh contact zalika?nantikn jawapan d episod seterusnye,arap sabar sahabat..sy dlm proses menyiapkannya..

    ReplyDelete