Friday, December 23, 2011

JADILAH SEINDAH MAWAR BERDURI





Assalamualaikum w.b.t apa khabar sahabat-sahabatku sekalian, Alhamdulillah nyawa ini disambung lagi oleh ALLAH  untuk berkongsi ilmu yang serba sedikit saya perolehi dalam ceramah Ustazah Fatimah petang tadi. Mungkin ada di antara sahabat2 yang turut mendengar ceramah itu. Sahabatku sekalian, kita tidak perlu menunggu sampai kita sarat dengan ilmu barulah kita menyebarkan ilmu itu.Bukan begitu sahabatku.Sebaliknya dengan ilmu yang kita ada sekarang walaupun sedikit.kita boleh berkongsinya dgn saudara-saudara semuslim moga ia memberi  manfaat kepada mereka.  Nabi saw. bersabda, “Manusia yang paling baik di antara kamu ialah yang paling banyak memberi manfaat kepada orang lain.” (HR. Bukhari).

      Sahabatku,marilah kita sama-sama mempersiapkan diri berubah ke arah yang lebih baik,jadilah mawar berduri kerana cinta ALLAH dan RASUL,dan bukan semata-mata kerana inginkan cinta suami yg soleh.Jika niat  kerana ALLAH dan RASULNYA kita akn sentiasa istiqamah dlm perubahan tersebut.Sebaliknya jika niat selain itu,kita tidak akan mampu untuk bertahan dalam proses untuk berubah itu krn semestinya dugaan hebat adlh dari orang di sekeliling kita spt kawan-kwn yang memandang serong pada kita.Jadi betulkan niat,kuatkan tekad agar kita sentiasa dilindungiNya darp.sifat putus asa. Saudaraku, Mawar berduri itu ape ye?Mawar berduri itu adalah perlambangan/perumpamaan kepada wanita yang setiap detik menjaga auratnya dr.lelaki ajnabi,menjaga ikhtilatnya(pergaulan),menjaga hubungan dgn ALLAH,mencintai ALLAH dan RASUL lebih dr.cintakan insan di dunia,Mawar Berduri jg menjadi idaman setiap kumbang di taman-taman bunga.

Antara ciri-ciri mawar berduri:
~Muslimat(seorang islam)
~Al-Mu'minat(beriman kpd ALLAH)
~Al-Qoonitat(patuh pd ALLAH)
~As-Sodiqat(berkata benar)
~As-Sobirot(Sabar-proaktif mencari penyelesaian)
~Al-Khosyiat(khusyuk)
~Al-Tasoddiqat(byk bersedekah-plg utama n lbh afdhal pd kerabat kuaga sendiri)
~As-Soimat(banyak berpuasa)
~Al-hafizot(org yg menjaga/pelihara farajnya-mengelak drp perkara yg blh mbawa pd zina)
~Org yang banyak ingat ALLAH dgn hati(AL-Quran,sunnah,wahyu ALLAH)

    Saudara seagamaku, indahnya menjadi mawar berduri,cantik menawan,lagi mempesonakan. Cantik di luar serta akhlaknya,yang tidak mudah dipetik oleh tangan-tangan ajnabi.Hanya yang mampu dan setaraf dengannya shj yang mampu memetik mawar itu iaitu lelaki yang mempersiapkan diri menjadi suami yang soleh,yang mampu menuntun isteri ke syurga,yg mampu mendidik anak-anak menjadi anak yang soleh solehah.
 
   Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk   perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)
   
   Cinta itu fitrah tetapi hati-hati kerana ia boleh menjadi fitnah.Kaum Hawa cintanya rapuh,mudah untuk jatuh cinta pada Kaum Adam.Setiap hati ada pujaannya tersendiri.Menyukai dan merindui si dia itu fitrah,tidak salah.Yang menjadi kesalahannya ialah apabila kita memeluk bantal sebagai contohnya,kita membayangkan bantal itu adalah si dia kerana itulah zina hati.

   Jadi,jika kita menyukai seseorang itu,jgn sehingga menganggap bantal yang dipeluk adalah si dia. Perumpamaan yang diberi oleh Ustazah tadi spt kita berpuasa tetapi terlupa untuk bersahur dan kita ke dapur lihat makanan yang disimpan untuk bersahur masih ada,pada ketika itu kita tidak berniat untuk berbuka puasa tetapi hanya menghidu haruman makanan dan bermain-maitn straw  dengan mulut sehinggakan kita tertelan air tersebut.Seharusnya kita perlu mengelakkan diri drp perkara yang membatalkan puasa.

   Begitu jg dgn situasi ini,yg mana kita perlu elakkan diri kita drp zina hati.Simpan dulu perasaan terhadap si dia,bila dah bersedia untuk melangkah ke alam pernikahan barulah kita boleh memulakan langkah seperti bertanya pada si dia adakah sudah mempunyai calon isteri.Kerana jodoh itu Rahsia ALLAH,mungkin ALLAH akan  titipkan kamu dgn si dia.Dan jika dia bkn jodohmu jgn bersedih sahabat,kerana ALLAH mahu memberikanmu lelaki yang lebih baik dr yang kamu impikan itu.


".. Apabila DIRIMU MEMINATI SESEORANG , BERMOHONLAH kepada ALLLAH SWT agar HATINYA akan KAMU MILIKI . jika KAMU SANGAT MENGINGINKANNYA DENGAN SEBENAR - BENAR KEINGINAN , maka , BERMOHONLAH DENGAN SEBENAR - BENAR PENGHARAPAN ..."





   Sekian perkongsian saya pada hari ini,INSYAALLAH jika dipanjangkan umur akan saya kongsikan lagi coretan bersama kalian.Sama-samalah kita menjadi SEINDAH MAWAR BERDURI.

2 comments:

  1. INSYAALLAH...SEMOGA DIRI INI MAMPU MENJADI MAWAR YG BERDURI BUKAN SAHAJA CANTIK DILUAR MALAH DIDALAM JUGA..

    ReplyDelete